vorige
volgende
                                                                                                                             


zelf reflecterend ©

 

Overzicht-pagina  

introduktie  

geschiedenis  
filosofie/visie  

schilderijen  

tekeningen  

fotografie  

poëzie  

proza  

andere dingen  

externe connecties  

contact/verkoop  

 

Het Woonwagensprookje  
Ruigoord culturele vrijhaven  
Simon Vinkenoog  
Toegankelijke site m.b.t. de kabbala  
Blavatsky's Geheime Leer  
Orde der verdraagzamen  
Het Raja Yoga Instituut  
2012 oud nieuws  
Groeiende planeten  
Damanhur time travel  
Seriewoordenaar (grenswetenschappelijk)  
Het Illuseum  
De Vrijplaats  
Tallbike.net (internationale hoogfietserij)  

artikel

 

Een alternatieve kijk op kanker

Eigenlijk is het heel simpel. Kankercellen gedragen zich als rebellen, als dieven of parasieten ten opzichte van het groter geheel waar ze in wezen aan toebehoren. Het zijn gewone lichaamscellen die door een informatiestoring hun eigen afwijkende weg op gaan. Men hoeft ze maar tot de orde te roepen om ze te laten terugkeren tot de normale harmonische gang van zaken. In deze stelling klinkt voorzichtig een metafysische zienswijze door. Ik vergelijk de kankercellen met rebellen, dieven of parasieten. Het zouden ook verkrachters, inbrekers of overvallers kunnen zijn. Ik ontleen deze benadering aan de taal van ons onderbewustzijn. Door ons droomleven te bestuderen kan men in geval van een latente, of zelfs een ver gevorderde kanker, ontdekken waar het precies mis gaat in de celgroei. De informatie die de celgroei aanstuurt kan gewijzigd worden door bewustwording van de omstandigheden die de verstoring mogelijk maken. Aldus komt genezing binnen handbereik. Veronderstel dat ik droom van dieven die proberen te roven uit de bagage van een groep busreizigers. De dieven kunnen staan voor de kankercellen die het vitale vermogen of de levenskracht van de medereizigers, de nog gezonde cellen, wegnemen. Afhankelijk van de details in de droom kan blijken hoe men de situatie dient aan te pakken. Zo simpel als ik de dingen hier voorstel zijn ze in de praktijk meestal niet. Althans, de eenvoud is lang niet altijd zo gemakkelijk te herkennen. De link tussen dieven en kankercellen is bijvoorbeeld niet zo vanzelfsprekend. Een droom is bovendien vaak vol tegenstrijdigheden die het lastig maken om de juiste oplossing te vinden in een moeilijk vraagstuk. De taal van dromen of onderbewustzijn is niet zomaar geleerd. Het vergt oefening en wordt meestal slechts met vallen en opstaan eigen gemaakt. De hulp van een ervaren droomtherapeut kan bijzonder nuttig zijn. Om terug te komen op het voorbeeld; in de bus zie ik de dieven hun gang gaan en bezig met het onderling wisselen van, naar ik aanneem, een beetje gestolen geld. Ik kan dan angstig naar de buschauffeur lopen om iets aan de situatie te doen. Ik zou ook de politie kunnen bellen, maar misschien zullen het opties blijken, die niet het gewenste resultaat boeken. Het kan nodig zijn om de confrontatie met de dieven aan te gaan… Uit deze regels blijkt hoe angst een rol speelt in de situatie. Aanvankelijk treed ik namelijk niet in directe zin op tegen de brutale vreemdelingen. Maar ook als ik de strijd aan ga, kan de situatie mogelijk verkeerd voor mij uitpakken. Het dwingt me als het ware tot het juiste inzicht. De ruimere context wil worden begrepen. Het onderlinge uitwisselen van geld is bijvoorbeeld een detail dat aangeeft waar het om draait. Zelf heb ik in de droom een dikke portemonnee vol papiergeld, waarvan ik vrees dat men het wil afpakken. Met andere woorden; de rovers blijken prima in staat hun weinige geld onder elkaar te verdelen. Zelf heb ik last van behoudzucht terwijl ik onevenredig veel bezit. Op een onbewust niveau zal het eventueel mijn angst voeden. Het kan mij echter ook tot het inzicht brengen dat de rovers misschien tot diefstal overgaan omdat ze nauwelijks iets bezitten. Een kwade zaak wordt immers vaak uit nood geboren. Daarbij laten ze mij zien dat, zelfs al hebben ze niet veel, ze toch in staat blijken om hun schaarse bezit onderling te verdelen. Het probleem zit dus in mijn eigen angstvallige behoudzucht. Daarmee heb ik tevens de sleutel tot de oplossing in handen! Als ik veel heb, kan ik gerust wat afstaan aan mijn medemens die nauwelijks iets heeft. Ik zal er dus goed aan doen mijn angst voor verlies te overwinnen en in compassie te leren schenken aan mijn minder bedeelde naaste. Ook deze naasten zijn onderdeel van het groter geheel waarvan ik uiteindelijk afhankelijk ben. En uiteraard zijn zij op hun beurt weer afhankelijk van mij. Deze parallel van de dieven en de rebellerende lichaamscellen is evident. Kanker vereist, volgens deze zienswijze, in plaats van een angstvallige zelfzuchtige geesteshouding, juist een ruimhartige, aan de medemens toegewijde houding. Men roept de dieven tot de orde door de noodzaak tot diefstal weg te nemen. Men keert de parasitaire activiteit van de kankercellen door de noodzaak daartoe op te heffen. De kankercellen dienen niet bestreden te worden, maar juist aan hun oorspronkelijke constructieve wezen herinnerd te worden. Zij waren oorspronkelijk goede en noodzakelijke bouwstenen die het lichaam als geheel vorm gaven. Anders gezegd, men roept de kankercellen tot de orde door hun constructieve werkzaamheid opnieuw mogelijk te maken. Dit doet men slechts dan, wanneer men zich zelf constructief opstelt. In het bijzonder door uit eigen rijkdom te schenken waar de aanvulling nodig is. Alleen leven in liefde en onbaatzuchtigheid maken het mogelijk dat de harmonische orde zich kan herstellen. De natuur neemt uiteindelijk geen genoegen met een parasitair systeem. Het is kenmerkend voor parasitaire systemen dat ze behalve hun omgeving, uiteindelijk ook zichzelf te gronde richten. In contrast daarmee is het altijd weer opvallend hoe een sfeer van liefde en compassie uitermate bevorderend werkt op de gezondheid.

 

 

 

 

 

 

 

 

overzichtpagina